Kinderkleding online verkopen?

De macht van marketing op het overtuigen van kinderen is schrikbarend. Kinderen blijken ontzettend makkelijk te kunnen worden overtuigd met marketingtrucs. Het resultaat is dat kinderen worden overtuigd voor het willen van producten die veel suiker en vet bevatten.

Kinderen zijn makkelijk te overtuigen. De kindermarketing is dus eigenlijk een gemene manier van het stimuleren van verkoop van bedrijven, ten koste van de gezondheid van kinderen. Bovendien, omdat kinderen makkelijk te overtuigen zijn, zouden de kinderen beschermd moet worden voor vergaande marketingstunts.

Deze stelling gaat verder. Steeds meer mensen kopen producten online. Webshops vieren hoogtij. Ook kinderen hebben toegang tot internet. Zij kunnen worden verleid tot het aankopen van producten online. Dit is veel makkelijker dan het doen van aankopen in een winkel, want online kan met enkele muisklikken een aankoop worden gedaan. Bovendien vliegen de banners met reclame en andere marketingstunts je om de ogen wanneer je op het internet surft.

Ook internetbedrijven en webshops maken hier natuurlijk handig gebruik van. Ze maken reclame, doen aan marketing en proberen natuurlijk hun verkoop te stimuleren. Terecht, iedereen heeft recht op de groei van hun verkoop van hun bedrijf.

Stelling

Valt marketing van kinderkleding online onder deze maatregelen?Als uitgangspunt nemen we de kinderkleding van Amazingkids.nl. Dit is een grote webshop met erg veel kinderkledingmerken. Veel van deze merken richten zich speciaal op kinderen, andere merken hebben zowel kledinglijnen voor volwassenen als kinderen. De kleding is stoer, duurzaam, voor jongens, voor meisjes, lief of schattig; de merken lijken zich dus op een bepaalde doelgroep te richten.

Aankoop in winkels

In een winkel of supermarkt kunnen kinderen onder de 12 jaar zelf hun aankoop doen. Dit komt waarschijnlijk niet heel vaak voor. Toch moeten we allemaal erkennen dat ook wij als kind werden verleid om snoep, chips en cola te kopen onder schooltijd. Tegenwoordig worden kinderen verleid om producten te kopen van hun favoriete artiesten. Deze bevatten vaak erg veel suikers, kleur- en smaakstoffen. Deze producten zijn niet alleen ongezond, maar zelfs giftig voor kinderen.

Hetzelfde geldt voor de grote opkomst van energiedrankjes. Met name kinderen en tieners zijn zich totaal niet bewust van het feit dat dit niet alleen suikerbommen zijn, maar dat het half giftige drankjes zijn. Het is niet slechts ongezond, maar ontzettend slecht voor het lichaam. Energiedrankjes zijn slecht voor het hart en bloedvaten, maar ook voor de tanden.

Het kopen van kinderkleding online

Het doen van een aankoop in een winkel kan beter worden gecontroleerd dan het doen van een aankoop online. Internet is toch anoniem. Desalniettemin, het doen van een aankoop offline wordt momenteel niet gecontroleerd of beperkt.

Zou het kopen van kinderkleding online en de marketing van kinderkleding online moeten worden beperkt zodat de marketing niet de kinderen zelf bereikt en kinderen zelf geen aankopen online kunnen doen?

Wij hopen op een leuke en goede discussie. Neem vooral je vrienden, broers en zussen met kinderen mee. Moeders en vaders van (jonge) kinderen zullen een ander perspectief hebben op deze kwestie. We zien ernaar uit.